dijous, 22 de desembre del 2011

TASCA CONDICIONS DE SEGURETAT I SALUT

El meu escenari laboral principal és l'aula, i és aquest l'espai que he analitzat per tal de descriure els possibles riscos i danys, tenint en compte els cinc grups en que s'ordenen les condicions de seguretat  i salut.


1. SEGURETAT

Riscos:
- Emmagatzemament deficient.(no tinc un armari propi per guardar les meves coses).
- Mobiliari amb cantonades de punta.
- Manca d'extintors.
- Obertura de les portes cap a l'interior.
 Danys:
- Incomoditats.
- Talls o cops per objectes.
- Caigudes.

2. HIGIENE AMBIENTAL
Riscos:
- Disfunció de la calefacció.
- Malalties infeccioses o parasitàries.
Danys :
-Desconfort o incomoditat.
- Infeccions.

3. CÀRREGA FÍSICA / CÀRREGA VOCAL
Riscos:
- Estar dempeus prolongadament.
- Treballar en mobiliari inadequat.
- Impossibilitat d'usar reposapeus.
- Mal ús de la veu.
Danys:
- Afectació musculoesquelètica.
- Disfonies, afonies.
- Trastorns circulatoris (varices...).

4. FACTORS PSICOSOCIALS
Riscos:
- Responsabilitat civil.
- Implicació emocional.
- Manca de flexibilitat horària.
- Sistema d'interinatge.
Danys:
-Fatiga emocional.
-Tensió muscular.
- Disfonia, afonia.

5. FACTORS EXTRALABORALS
Riscos:
- Manipulació de càrregues, posturals.
- Dificultats de descans.
-Dificultats personals o familiars.  
Danys:
- Tensió muscular.
- Disfonia, afonia
- Fatiga.
-Estrès. 


En resum i en el cas concret de la meva aula, he de dir que el principal problema a nivell de seguretat amb el que em trobo, és el deficitari espai per emmagatzemar coses. Quan vaig entrar a l'aula ja em van comunicar que m'havien agafat l'armari que acostuma a tenir el mestre a prop de la taula, he hagut d'ampliar-me la meva taula per tal de poder deixar els meus llibres, carpetes, el meu bolso. Penjo la jaqueta darrera de la cadira. He de guardar caixes per sota la meva taula i això em molesta quan estic asseguda...en definitiva que el que en un principi no vaig considerar com una cosa important, amb el dia a dia comprovo com em condiciona i incomoda a l'hora de treballar.
Respecte a l'higiene ambiental, casualment aquesta setmana tres o quatre nens de la classe tenien polls i una nena s'ha encomanat d'una mena d'"erpes" que tenia el seu company de taula.
En quant als grup que fa referència a la càrrega física i vocal, destacaria sobretot que acostumo a passar moltes hores dempeus i al final  del dia noto que se'm carreguen molt les lumbars i cervicals.
D'altra banda, i referint-me als factors psicosocials, he de dir que estic com a tutora amb 0.83% de la jornada, a raó d'això em paguen però evidentment dedico moltes més hores per poder arribar a tot. Tampoc cobro el 100% del complement de tutoria, i aquests aspectes econòmics a vegades desmotiven, perquè no veus compensat la teva entrega i dedicació. Clar, que amb els temps que corren una ja no està en condició de queixar-se gaire, així que em resigno i prefereixo pensar en lo afortunada que sóc de tenir feina aquest curs i intentar treballar al màxim de les meves possiblitats.
I finalment, com a factors extralaborals, he de reconèixer que com a mare de dues filles petites, quan acabo del cole cada dia empalmo amb la meva segona jornada familiar (recollir nenes, donar berenars, acompanyar a les extraescolars, deures, dutxes, sopars...), a la nit a més, sempre dedico temps a continuar treballant, a fer tasques d'algun dels cursos on line que acostumo a fer. També tinc els pares i el marit amb problemes de salut i sovint estem de metges i hospitals, amb tot l'estrès que això comporta...I enguany, no podem deixar de banda, els problemes i dificultats econòmiques que moltes famílies estem vivint.
En definitiva, que molts dies et sents física i mentalment esgotada.Sort que un bon cap de setmana o un mini pont o aquestes meravelloses vacances de Nadal arriben a temps i tornes a carregar piles!












1 comentari:

  1. Presentes una bona anàlisi del teu escenari laboral. Dels riscos que assenyales, alguns es poden evitar en modificar alguns hàbits com ara els posturals, la veu, etc. Sobre els psicosocials, coincideixo plenament amb tu que la part econòmica és poc motivadora en relació a la dedicació professional. Pel que fa a la conciliació vida laboral- familiar, és un factor afegit de gran pes (ho entenc molt bé però que només es pot paliar des de l'àmbit personal amb altres ajuts o recursos).
    Tasca molt correcta!

    ResponElimina