dilluns, 16 de gener del 2012

PREVENCIÓ DES DE L'ESCOLA

1ª PART: LA PLANIFICACIÓ

" I TU, COM ET POSES?"Activitat informàtica que presenta imatges de nens i nenes en postures habituals, algunes de correctes i d’altres d’incorrectes. És com una mena de test en què cal anar escollint entre dues opcions possibles quina és la postura que s’adopta de forma natural. El programa va introduint comentaris, donant consells i, al final, ofereix una valoració global i l’opció, si cal, de tornar-hi per fixar-se millor en les postures que podrien prendre per corregir aquelles que fan malament.
Les postures incorrectes permeten, en passar-hi el ratolí, determinar quina zona del cos pateix.
En acabar, es pot continuar jugant amb les imatges de postures correctes.

Aquest és el link que us permetrà accedir a la programació d'aquesta unitat didàctica.



https://docs.google.com/document/d/1ttJ7i1_ngOwVBTxRA7Phi1fpgP8n5puWc2hHCzJL02U/edit

2ª PART: L'APLICACIÓ:

Dimarts dia 10 de gener a l'hora d'alternativa (11:30 a 12:30h) vaig aprofitar per dur a terme la unitat didàctica que prèviament havia planificat.
La intervenció s'ha fet en el grup de 3r de primària del que en sóc tutora. Aquell dia eren 14 alumnes (8 nens i 6 nenes) que són els que es queden amb mi a l'aula mentre la resta del grup fa religió. Normalment aquesta hora l'aprofitem per fer activitats per al  desenvolupament de la intel.ligència emocional dels alumnes, és a dir, intentem anar acumulant eines per conèixer una mica més com som per dins i  aprofitem també per aprendre a interpretar i sobretot respectar com són els demés, sovint fem activitats diverses que ens ajuden a entendre una miqueta millor el complicat món que ens ha tocat viure...així, que si normalment aprofitem a mirar el nostre interior (emocions, sentiments) perquè ens hem de cuidar i estimar moltíssim per poder fer-ho amb els demés,  no acabava de quedar malament fer un petit parèntesi per fixar-nos també en les postures corporals que adoptem en el dia a dia i prendre consciència de les greus conseqüències que poden tenir si no les corregim.

Vaig presentar l'activitat i vaig començar sorprenent-los amb fotos que els havia fet amb anterioritat sense gairebé ni adonar-se'n. Aquestes fotos mostraven postures no gaire adequades i que per molts d'ells eren de lo  més habituals. Aquestes serien una petita mostra:





 Vam poder comprovar que a molts nens/es de la classe encara els pengen els peus quan seuen a la cadira, cosa gens recomanable i més durant tantes hores que passen a l'escola...Vam estar parlant de si a la taula on dinem a casa o allà on  fem els deures toquem de peus a terra, vam proposar solucions...Van participar molt! ningú els havia parlat mai d'això a l'escola, només recordaven les innumerables vegades que havien sentit a dir als pares: "Seu bé..."," Vols fer el favor d'aixecar el cap per escriure?", "Si continues assegut així et sortirà gepa", "Vols seure com les persones?"...


 Casualment , un dia prenent un cafè a la sala de mestres de l'escola em va sobtar veure mig perduda en un prestatge una caixa amb material “No badis!” ,  em vaig apropiar d'ell i vaig fer una petita exposició a l'aula de tot el material (guia, jocs, fitxes, posters...) i ens ha quedat pendent de jugar algun dia a alguns dels jocs que proposa. Així vaig començar la presentació de l'activitat.
 Finalment vam encendre la PDI i accedint a la web http://www.edu365.cat/nobadis/ vam poder començar l'activitat informàtica interactiva escollida: “I tu, com et poses?”.
Tal i com es presenta a la programació de la unitat didàctica, es tracta d'una activitat que pretén ajudar a reconèixer quines postures s'adopten en situacions ben normals com llegir, seure al sofà, portar la motxilla, etc. A la pantalla van apareixent tot un seguit de fotografies, sempre de dues en dues. S'ha d'escollir de cada parella  la que més s'assembli a com un mateix es posa i aprendre  quines són les postures correctes i quines s'han  de mirar de canviar per prevenir problemes de salut.
Com que no disposaven del temps suficient per fer el test a nivell individual comentàvem entre tots les imatges i escollíem l'opció que demanava la majoria.





És curiós com amb una única sessió els nens i nenes de la meva classe han pres realment consciència que hi ha postures que normalment són molt habituals i que poden ser perjudicials per la salut. Molts d'ells es van sorprendre perquè en un inici no s'ho havien ni plantejat, "manies de pares" pensava la majòria. Passats uns dies, m'encanta veure com encara s'ho recorden els uns als altres quan estan mal asseguts a la cadira, escriuen o llegeixen en una posició incorrecta i sobretot quan algú entra o surt de l'aula encara despistat amb la cartera mal penjada.

4 comentaris:

  1. Presentes una unitat molt interessant i ben planificada. Destaco l'estructura de les activitats per nivell de dificultat cognitiva i l'ús de la tecnologia educativa. Potser la distribució de la graella no facilita massa l'organització de la informació.
    L'enfocament de l'activitat és molt motivador, les evidències gràfiques il·lustren perfectament la seqüència didàctica.
    Et felicito per aquesta tasca tan ben planificada i aplicada!

    ResponElimina
  2. Mireya,
    Podrias presentar als teus companys/es aquesta activitat el proper dia 7 de febrer? Espero la teva resposta.
    Gràcies.

    ResponElimina
    Respostes
    1. I tant, ja pots comptar-hi! Per cert, et vaig enviar un mail el dia que vaig penjar l'activitat, primer perquè patia que no s'hagués desconfigurat la graella, jo al veure-ho des del google docs vaig veure la graella com desconfigurada, hauria d'haver fet un pdf, oi?. Per aquest motiu t'ho vaig enviar tot per mail i et comentava altres coses. L'has rebut? el mail el vaig treure a través del teu perfil, crec que era del gmail.
      Ja em diràs!

      Elimina
  3. Mireia,

    Es tracta de compartir una bona pràctica amb els companys del curs.
    La presentació durarà uns minuts, entre 5 i 10 aprox.Pots utilitzar el teu blog per fer la presentació i opcionalment també si és possible podrias aportar alguns materials utilitzats/realitzats a la classe per part teva o dels teus alumnes.
    També tens la resposta al correu.
    Moltes gràcies.

    ResponElimina